2011-04-15

Assimilationen i Sverige

Jag satt som vanligt och lyssnade på något radioprogram på P1, det var troligtvis Özz I P1, men jag ska inte lova något.

Inte helt ovanligt nog diskuterades det under denna radiosändning med Özz Nujen, terrordådet i Stockholm och någonting om integration. Han släppte dock vid något tillfälle, mellan sina underbältetskämt och vulgära kommentarer som alltid slinker in någonstans, en av sina få men verbala guldklimpar som påminner en om karlns intelligens.

”Jag kom inte till Sverige för att bli svensk. Jag kom till Sverige för att få vara kurd.” Ett onekligen fantastiskt citat. Jag förstår inte hur folk kan ha missat denna briljanta samhällskommentar.


Varför tror ni att vi har invandring, integration, migration?

Dessa ord ger mer ofta än sällan upphov till stora diskussioner och problematik. Jag menar, vi har ett parti i riksdagen vars existens baserar sig på att ovanstående ord är något ont – oavsett hur fint de än försöker paketera sitt budskap.

Invandring är ett problem, brukar vi säga. Vi kan inte ta hand om alla invandrare som kommer, alla flyktingar, säger man. Invandringen är ett problem. Invandringen måste minska. Invandrarna, utlänningarna, blattarna är jobbiga i korta ordalag. De sänker standarden på alla områden dit de flyttar, de försämrar vårt språk, de hotar våra svenska värderingar och traditioner (ööhhhh, typ Julafton och Midsommar…. Öhhhhhhhhhh….) osv.

Jag brukar högt och fritt skandera vad jag tycker om alla dessa främlingsfientliga och trångsynta kommentarer (idioti!) men de berör dock inte bara påhittade problem. Problemet för mig är inställningen bland svenska folket.

Jag kom inte hit för att bli svensk. Jag kom hit för att kunna leva som den jag är, utan att riskera förföljelse, tortyr och död.

Och faktum är att Sverige har ett ansvar. Så ser jag på det. Sverige har ett ansvar som ett de rikaste mest stabila och välmående länderna i världen (efter typ, Kanada och Norge) att ta hand om de som har det lite svårt. Lite fucking good-will är väl inte för mycket att be om. Vi har dels råd med att ta hand om alla som söker asyl, men vi kan dels inte frångå ANSVARET. Vem tillverkar de vapen som används i krigen, som mördar och förstör, som bägge stridande sidor använder sig av. Vem tillverkar dessa vapen? Vem tjänar på alla död?

Vi kommer i Sverige aldrig kunna ha en sund invandringsdiskussion om vi inte talar om verkligheten. Och verkligheten är att detta är vår skyldighet och ett sista sätt att visa att vi faktiskt är ett solidariskt land och inte bara en kopia av alla andra amerikaniserade stater som sålt sin själ och blivit profitens hora.

Släpp kontrollen det är ingen fel på färgen. -Jason Diakité

Magnus Betnérs show Livets Ord har gått för jämnan på youtube för mig under våren. För att avsluta mitt dåligt formulerade klagande så ber jag er följa denna fantastiska länk.

För mer kul (eller okul som man säger på norrländska, titta här och här också, om ni inte redan sett det förr.)      

Inga kommentarer: